På Axelent Safe-X arbetar en hel avdelning med kundsupport, som innefattar allt från förfrågan till beställning och mycket där emellan. Lär känna Emilie, 26 och Wilmer, 20 som haft två olika resor till ett yrke som de båda känner utvecklar och utmanar dem varje dag.
Hur har er resa sett ut till det här jobbet?
Wilmer har tidigare arbetat inom lager på ett annat företag. 2019 fick Wilmer tips från vännen Philip som arbetade på Axelent Safe-X, om att söka ett vikariat inom kundsupport och han fick jobbet. I april samma år började han sin tjänst som nu har gått över till en tillsvidareanställning.
- Jag valde att söka för jag kände att det var en rolig utmaning och ett steg i rätt riktning, säger Wilmer.
Emilie började sitt arbete först på Axelents lager 2015 där hon arbetade i cirka ett halvår innan hon därefter fick frågan om att börja på Axelents kundsupport ”Team Yellow”. Att som anställd få chansen att få göra karriär inom företaget fångade hennes intresse för att arbeta där.
- Att få frågan om att börja på kundsupport kändes jätteroligt, att få komma ett steg vidare. På min intervju innan jag började på Axelent pratade vi om hur man vill utvecklas och förstod då att företaget var en arbetsplats där man kan ges chans att klättra inom företaget. Efter cirka ett år började Emilie på ”Team bygg”, vilket nu innebär Axelent Safe-X kundsupport.
Vad innebär ert arbete inom kundsupport?
- Vi får vara delaktiga i hela processen, från förfrågan till beställning. Vi hjälper även kunder att lösa olika problem och exempelvis reklamationer. Först och främst hanterar alla sina egenpåbörjade ordrar, men man måste också vara flexibel och kunna hjälpa till med andras delar. Vi hanterar samtliga produktsegment inom Axelent Safe-X, dvs. förråd, cykelställ och påkörningsskydd.
Till allra största del kommer ärenden till kundsupport in via mail men en del förfrågningar om offerter kan även komma in via telefonsamtal.
SnapperWorks - ett ovärderligt verktyg i arbetet
Emilie och Wilmer berättar att de dagligen arbetar i verktyget SnapperWorks för att rita upp kundens förfrågan och kunna lägga till önskade delar till en komplett offert. Genom verktyget kan de också automatiskt få ut en komplett kalkyl på alla delar och kostnaden. Oftast får kundsupporten in en ritning från exempelvis en arkitekt som smidigt kan matas in i SnapperWorks där de sedan kan rita upp och placera ut våra produkter. Ibland kan de även få en handritad skiss på hur ett förråd ska se ut, då kan det vara en större utmaning.
Vad är det svåraste/mest utmanande med ert jobb?
- Det kan nog vara just att underlaget vi får in kan variera, och ibland sakna vissa delar. Då är det tur att vi har Snapperworks, jag vet inte hur vi hade klarat oss utan det, säger Wilmer. Emilie drar sig till minnes hur utmanande det var innan de hade SnapperWorks till hjälp.
- Då fick vi skissa upp för hand och använda oss av olika färger för att strukturera upp skisserna och hur mycket som behövdes av de olika väggarna. Likaså fick man göra kalkylerna för hand, berättar hon.
Vad är det bästa med ert jobb?
- Att det är många bollar i luften gör att det blir ett varierat arbete. Jobbet innebär inte bara att rita upp skisser eller hantera ordrar utan man får hantera olika uppgifter, säger Emilie.
- Man ges mycket ansvar i sitt arbete vilket gör att man utvecklas. Man får även mycket stöttning av kollegor, tillägger Wilmer.
Vad får er att trivas och vilja stanna kvar här?
- Det är helt klart kollegorna, vi har väldigt bra sammanhållning och trivs väldigt bra med varandra.
Snart flyttar även Axelent Safe-X in till nya lokaler, vad ser ni för fördelar i och med det?
- Det känns som att man får vara med och utveckla ett företag, det känns jätteroligt och som en riktig nystart. Safe-X sortiment har haft ganska lite utrymme i helheten, nu får våra produkter ett annat fokus. Att vi samlas på en plats gör att vi kommer kunna samarbeta mer effektivt och då mellan våra avdelningar också, då vi har mycket kontakt med lageravdelningen för produktsaldo och leveranstider. Med närheten går det snabbare att kolla upp sådant och det kommer minska felaktigheter. Det gör att vi kan ge ännu bättre service gentemot våra kunder, så det är positivt. I anslutning till det nya bygget finns det även a en helt nybyggd padelbana.
- Det är fantastiskt att det finns en egen padelbana, den tror jag kommer användas flitigt säger Wilmer glatt, och Emilie håller med som ännu inte har testat på padel.
Slutligen fick Emilie och Wilmer enas om tre ord för att beskriva hur det är att arbeta Axelent Safe-X.
-Omväxlande, utmanande och gemenskap.
Vill du få tag på en specifik person? Gå till kontakta oss
Eller ring oss direkt!
Eller ring oss direkt!